onsdag 30 maj 2012

Första flygningarna

Igår började vi med varsin start med den instruktören Denis som till vardags flyger för Air France. Så mycket bergsflygning hann det inte bli men först jag och sedan Peter (som landar TF på bilden) fick en tur runt närterrängen och landningsvarvet. Knappt fyra mil bort kom vi, inte ända fram till de höga bergen men ganska nära.

Söder om fältet får man inte flyga lägre än 1000m gnd för där ligger atomforskningsanläggningen Cadarache och byggplatsen för ITER. Förmodligen är termiken extra bra där.
För att få flyga i Alperna behövs förutom FLARM kontratmarkeringar så XL fick en liten krigsmålning före första starten idag. Tävlingsledare Regis Kuntz hade lagt en liten AAT på 1 timmar, den startade vi på men väderutsikterna var måttliga. Vi kom fram till de höga bergen strax väster om St Auban och flög omkring lite där. Intressant att ligga kanske hundra meter över marken, under närmsta kammen och ända ha 600m plus på hemmafältet nästan 5 mil bort. Bilder kommer...

Långa dagars färd mot Vinon

Redo för avfärd! Äntligen packat och klart med allt som behövs och ganska mycket till. Allt som fattas är en portabel fältbil. 

Tyvärr visade sig backarna kring Kassel och senare i Alperna vara nästan husbilen övermäktiga. Knappt och jämt segade den sig upp under ett kraftigt bolmande. Tre gånger blev vi stoppade av oroliga medtrafikanter som trodde att det brann...

Så illa var det inte men illa nog, vagnen och cyklarna blev redigt sotiga och en hel del letade sig in i vagnen också. Saneringen tog en bra stund. Till hemfärden har vi skaffat tejp till vagnen och cyklarna ska slås in i plast. Kanske blir det en annan väg hem också.

Drygt två dygn tog resan inklusive två övernattningar längs Autobahn, väldigt smidigt att bara stanna och lägga sig i en riktig säng.

lördag 26 maj 2012

Så här blir linan när man kör över den med Janusens noshjul. Även om besättningen är så tung att planet står på noshjulet när det står still kan man lyfta nosen ganska omgående, att dragkraften från linan verkar under tyngdpunkten hjälper till.  När linan ser ut så här måste den dåliga biten kapas och linan blir en dryg meter kortare. Till slut blir linan för kort och måste bytas.

Att lyfta nosen betyder inte att köra med spaken i magen och poppa upp som en yster delfin när planet lättar utan att man balanserar planet på huvudhjulet och lättar lugnt och fint.

onsdag 23 maj 2012

Etuna Open

Det är inte så mycket byggande för tillfället så under tiden får det bli lite reportage från andra aktiviteter. Flygning t. ex. Förra veckan var det Eskilstuna Open där det visade sig att samtliga deltagande Nimbusar hade en Björn i baksits. Här Erlend Sörbyes co-pilot.

Resultatet blev blandat, Odd vann de sista två dagarna i klubbklassen men hann bara nästan ikapp täten för näst sista dagen blev dagspoängen låg.

Peter och Björn i XL låg tvåa efter andra dagen men två brända finalglidningar gav en åttonde plats.
Vädret var varierande, oftast kallt och blåsigt och gärna med regn som garnering. Fast när det ville kunde det vara vackert och det blev till slut nästan 20 timmar fluget under veckan. Sens moralen är att om man är på fältet går det nästan alltid att flyga någon gång under dagen. Vissa morgnar såg hopplösa ut men när dagen var över hade en hel skock segelflygplan tagit sig mer eller mindre runt banan.

torsdag 3 maj 2012

Säsongstartspyssel

Det har varit mycket att göra med säsongstarten så skrivandet blir lidande. Alla plan har blivit monterade, Janusen kräver som synes lite extra dedikation till uppgiften. Långa armar med ett par extra leder är bra att ha.

IXI har passerat årstillsynen och ARC-granskningen utan några större överraskningar så flygplansläget är för tillfället gott. PW5-an är klar för hämtning så snart har vi en kärra till.
Ett luftvärdighetsdirektiv har drabbat Groben. En inspektion av stabilisatorinfästningen krävdes och för detta behövdes en inspektionslucka. Nu är luckan på plats, inspektionen gjord och planet monterat igen.
Det privata planet har blivit lite lidande av allt annat men nu är äntligen motorn på plats igen. All låslack gör att den ser ut att ha drabbats av röda hund, men förhoppningsvis är den pigg och kry.