söndag 27 november 2011

Motorsöndag

Motormumiens återkomst... bandagen ska få värme att försvinna ut genom avgasröret i stället för att stanna under kåpan.
Groben motoriserad igen.
Belgisk ULPower-motor. 130Hp, direktinsprutning och ett allmänt snyggt bygge. Synd att vi inte kan sätta en sådan i Groben.

Pink Floyd-lördag

 Eller kanske balk(an)-disco? En vägg borta och ramen färdig så den nya bygglokalen börjar ta form. Av dagens besättning bestående av Sven-Åke, Peter, Almir och undertecknad ägnade sig de första två åt Groben och fick mycket gjort, bland annat togs bränsletanken ut, försågs med anslutning för returledning och monterades igen. Mycket krälande blev det.

Undertecknad rev väggar och bar ut skrotet. På sluttampen blev det lite Pawnee-pyssel också. Almir jobbade dubbelt och bidrog till båda projekten.
 Motorn har kommit hem! På andra sidan (vg vänd bildsärmen) syns den nya ljuddämparen. Förhoppningsvis kommer den att göra vår Grob märkbart tystare. Gratis var den inte så av Kassören uppmanas vi alla att gärna ligga lite extra plus på kontot och/eller fylla på insatsen.
I de nu f.d. sovrumsgarderoberna fanns lite gamla lämningar i form av sängkläder. Något som är ditt? Kolla och ta om hand, inom en inte alltför avlägsen framtid försvinner grejerna.

onsdag 23 november 2011

När katterna är borta...

 ...tycks klubbmedlemmarna inte dansa likt råttor på borden utan jobba flitigt! Medan större delen av styrelsen frotterade sig med segelflygare från rikets alla sidor och hörn släpades Groben till bygglokalen för montering av motor och årsöversyn.

Framsteg har också rapporterats på bygglokals-fronten, inga bilder dock. Eder sk. bloggare ser i alla fall fram mot helgen, riva väggar (om några är kvar) är kul på ett destruktivt sätt.

Billingehus var sig likt, en ASH31 och en Discus II tillsammans med diverse prylar i Bergakungens sal, fika, lunch, middag, föredrag, prisutdelning.

Alla har väl läst "Riktigt Segelflyg"? Nu finns "Riktigt Segelflyg II/55", som vanligt skriven av exil-GSFK:arna Bertil Olsson och Gösta Arvastson. Helt oumbärlig i den litteräre segelflygarens bokhylla. Den kanske inte finns i en bokhandel nära dig men prova att maila Bertil, han finns i medlemsmatrikeln på vår hemsida.

Mest inspirerande på Billingehus var nog Brian Spreckleys föredrag om coachning.

De svenska orden träning, handledning eller instruktion passar inte så bra som det svengelska så jag får falla till föga och använda det senare. Vi fick en ganska djup utläggning bland annat om skillnaden mellan instruktion, lära ut färdigheter, och coachning som handlar om att förbättra färdigheter. Det som slog an mest på mig var att man ytterst måste ha en filosofi med sitt segelflygande för att kunna utveckla det. Undrar om man likt Diogenes måste bo i en tunna för att kunna filosofera ordentligt? Isåfall skulle jag kunna tänka mig att bo i en sådan här:

onsdag 16 november 2011

Färdiggrävt!

Igår tisdag lade Tommy sista skopan vid grävarbetena. Trots att det inte regnat så mycket på sistone är det ett stadigt flöde, en hel massa vatten som inte hamnar på campingen, under klubbstugan eller hangaren.
Förklaringen till det ständigt återkommande hålet i banan i höjd med vindstruten har vi här:
Ett hål i betongröret som leder vattnet i diket under banan mot Säveån.
 Reparationen består av en lätt modifierad vägtrumma.
Med markduk ovanpå ska det förhoppningsvis inte komma in mer makadam, lera eller jord i röret. Som det nu är är röret mer än halvfullt. Om bara rent vatten rinner igenom bör det ta med sig sedimenten, trots all har ju vattnet lyckats ta dit eländet...
Det flögs också, inte segel men i planet sitter Birger så det räknas nästan som segelflyg.
Slänten är utjämnad så att det är fall hela vägen fram till dräneringen framför hangaren. Med svackan borta bör vi slippa surhålorna. Fattas bara att så nytt gräs, någon greenkeeper som känner sig manad?









Till sist en liten videosnutt som visar hur man plattar till ett flygfält med en 14 tons grävmaskin. Det blev platt...













måndag 14 november 2011

Ännu ett dike

Fast det här ska förstås täckas över, annars blir hangaren lite svåråtkomlig.

I ett utbrott av arkeologiliknande aktivitet avslöjades orsaken till det ständigt återkommande hålet i höjd med vindstruten. En hemsk historia med mycket trubbigt våld, parasiterande och eroderande. Stay tuned...

söndag 13 november 2011

Ramverk

Ramens insida är nästan klar, virket räckte inte ända fram. Sedan återstår att limma på sidorna.

lördag 12 november 2011

Lördag 12/11

Resultatet av en veckas grävande: ett par rediga krondiken. Trots att det inte regnat så mycket på några veckor flödar vattnet, kanske inte som ur Hallandsåsen men säkert någon halvliter/s. Det blir många kubikmeter per dygn!

Ett dike är grävt ovanför campingen. Det fortsätter i ett rör under vägen, sedan fortsätter ett öppet dike längs vägen till grindarna där det ansluter till diket väster om AFKs och GVFS hangarer. Det gamla diket är rensat och fördjupat så att det blir fall från vår hangar. Ett rör är lagt under vägen och anslutet till en rensbrunn som hangarens dränering ska anslutas till.

Arbetet i bygglokalen går också framåt, första hörnet i den väggersättande ramen är klart. För att kunna bygga klart ramen måste väggen till pökrummet bort och det blev också gjort.

Uppslutningen denna vackra lördag blev lite klen, Tommy i gävmaskinen, Almir och eder sk. bloggare slet från 10 till 19. Några händer till hade kunnat sysselsättas.

måndag 7 november 2011

Bygglokalen påbörjad


Arbetet med att förstora bygglokalen startade i dag med att byggare Odd skaffade material till den ram som ska ersätta väggarna som försvinner. Några timmars jobb senare var halva stommen till ramen på plats. När den försetts med sidor av plywood kan väggen tas bort och andra halvan av ramen byggas.

Träsket


Såhär blir det när pumpen inte går igång, mycket vatten blir det! Med pumpen igång försvinner alltihop och marken har blivit märkbart fastare.